Masinile second-hand atrag multa lume prin pretul lor scazut, precum si datorita faptului ca deprecierea in timp este mai mica decat a masinilor noi. Va punem la dispozitie un ghid de vanzare si cumparare a masinilor rulate, care sa va ajute sa le vindeti mai scump si sa le cumpărati mai ieftin.






Primul lucru pe care trebuie să-l faceţi atunci când doriţi să vindeţi sau să cumpăraţi o maşină la mâna a doua este să calculaţi, din păcate, taxa auto – sau timbrul de mediu, aşa cum îi spune acum. Folosiţi calculatorul de timbru de mediu pentru a vedea cât trebuie plătit statului pentru maşina în cauză (îl actualizăm luni, după normele noi). Dacă o vindeţi, veţi putea comunica acest element-cheie cumpărătorului. Dacă o cumpăraţi, veţi încerca să deduceţi acest cost din preţul total al maşinii. Abia apoi puteţi purcede la a calcula preţul corect şi la a negocia

Cum calculezi cat costa o masina second hand


Ca regulă generală, valoarea unei maşini noi se prăbuşeşte încă din momentul în care s-a ieşit cu ea pe poarta dealerului cu cel puţin 10%. Devalorizarea sa poate fi şi de până la 30% în primul an, continuând apoi să scadă cu 5-8% pe an – dacă este fabricată în Germania, cu mai puţin, dacă este fabricată în Italia sau Franţa, cu mai mult. Tot ca regulă generală, o maşină de trei ani vechime ar trebui să coste, în funcţie şi de kilometraj şi de dotări, 50% din preţul uneia noi.

Din acest motiv, poţi lua maşini aproape noi, la jumătate din preţul iniţial!

Deci dacă doriţi să aflaţi cât e preţul corect, aplicaţi o reducere de 20% pentru primul an, apoi o medie de 6-7% pentru fiecare an care urmează. Consultaţi şi site-urile de anunţuri auto pentru a vedea preţul mediu la care se vând maşinile similar dotate.

Merita sa iei masini rulate din România, sau din Vest?


În principiu, maşinile din Germania şi alte ţări cu apă caldă au preţuri mai mici cu 10-20% şi sunt mai bine întreţinute decât cele plimbate prin România. Includeţi însă costurile deplasării, ale întocmirii actelor, precum şi taxele care s-ar putea să fi fost deja plătite pentru maşinile deja înmatriculate în România. De asemenea, nu orice maşină găsită pe site-urile de anunţuri nemţeşti merită deplasarea – multe dintre ele sunt ţepe la fel de rele ca acelea din România.



Ca principiu, rezervaţi-vă cel puţin 5-6 maşini situate într-un singur oraş, preferabil la dealeri apropiaţi, pentru a nu risca să faceţi deplasarea degeaba. Feriţi-vă de maşinile „conduse de o bătrânică” şi „ţinute în garaj”, cu preţuri prea bune pentru a fi adevărate. Şi, în fine, verificaţi atent normele de poluare ale maşinii, pentru a nu avea surprize când reveniţi în ţară!


Din România merită să apelaţi şi la ofertele second-hand ale dealerilor auto de maşini noi, cu condiţia să vă ofere o garanţie solidă, dar mai ales să negocieze la preţ. Puteţi verifica şi forumurile auto monomarcă, acolo unde proprietarii de maşini le pun la vânzare cu întreg istoricul lor. Nu ezitaţi să căutaţi maşina dorită şi în cartierul în care locuiţi, căci vecinul vă va înşela mai greu.
În fine, dacă mergeţi la târgurile de maşini, trebuie să fiţi atenţi la câteva elemente cheie, detaliate în pagina următoare.

La ce anume trebuie să fii atent atunci când cumperi o maşină rulată, fie din târg, fie de la un dealer sau un vecin?


1. Extrem de important este ca maşina să aibă carnet de service, în care să fie înscris cât mai mult din istoricul ei. De verificat şi autenticitatea acestuia, precum şi motivele pentru care lipseşte, după caz.

2. Cere un test drive – să parcurgi cel puţin 1 kilometru cu maşina, pentru a vedea ce scârţâie, cum fac suspensiile pe şosea, ce troncăne, etc. Pune-i întrebări-cheie proprietarului în timp ce mergi, referitoare la bucşăraie, la cureaua de distribuţie şi alte elemente care cedează în timp.

3. Întreabă dacă proprietarul e dispus ca maşina să fie examinată într-un service autorizat – dacă e dispus, are o bilă albă, căci dacă maşina îţi face cu ochiul, merită să dai nişte bănuţi pentru a verifica dacă a fost lovită sau are alte probleme majore.

4. Examinează pedalele şi scaunul şoferului. Acestea nu trebuie să arate mai uzate decât indică kilometrajul de pe bord. De asemenea, verifică maneta cutiei de viteze – nu trebuie să joace în locaşul său.

5. Documentează-te pe net pentru a vedea care sunt problemele cele mai des întâlnite ale modelului dorit, iar apoi verifică-le la faţa locului: injectoare, amortizoare, bucşăraie, coloana de direcţie, pasajele de la aripi, etanşeitate, scăpări de ulei etc.

6.Verifica ce piese noi sunt pe maşină, dar mai ales de ce au fost înlocuite – dacă nu sunt consumabile, află neapărat motivele înlocuirii pieselor vechi.
7. Întreabă direct dacă maşina a fost implicată în vreun accident – reacţia vânzătorului te va ajuta să îţi dai seama dacă e sincer sau ascunde şi alte lucruri mai grave.

8. Evită samsarii care îţi vor oferi o maşină strălucind a nou, cu anvelopele date cu cola şi vopseaua polişată – de multe ori maşina ascunde probleme grave sau are vreo 100-200.000 de km în plus!

9. Faţă de preţul afişat pe maşină, propune-ţi să obţii un discount de 30%. Porneşte cu el în minte la negocieri, şi nu te opri din negociat până nu ajungi la o sumă cât mai apropiată de acest discount.

10. Rezervă-ţi suficienţi bani pentru a investi în micile reparaţii absolut inerente cumpărării unei maşini second-hand. De obicei, această sumă ajunge şi la 30% din preţul de cumpărare – de aici şi necesitatea de a trage de preţ în jos!

Si câteva sfaturi pentru a creşte valoarea de revânzare a maşinii proprii.

1. Cumpără un model cât mai bine dotat, chiar dacă pentru asta trebuie să alegi o clasă mai mică sau o generaţie puţin mai veche. Nu te grăbi să cumperi o maşină mai mare doar pentru statut, căci dotările puţine îi vor scădea atât plăcerea de a o conduce, cât şi valoarea de revânzare. Nu te agita însă să o dotezi cu absolut tot ce găseşti în listă, căci vei arunca cu banii aiurea.


2. Ţine cu mare atenţie carnetul de service, precum şi toate facturile legate de întreţinerea maşinii, într-un singur dosar. Acestea vor dovedi grija de care ai dat dovadă faţă de maşină.


3. Efectuează reviziile la timp, la service-uri de calitate, chiar şi după ce maşina a ieşit din garanţie. Nu uita că dezastrul de pe şoselele româneşti o uzează mai repede decât pe modelele din Vest.


4. Nu cumpăra modele de nişă, greu de revândut. Cu cât un model e mai cumpărat de români, cu atât va fi mai uşor de revândut.


5. Tuningul o fi distractiv, însă în general cumpărătorii vor maşina standard, fără eleroane supradimensionate şi stickere penibile pe caroserie. Iar folia arată rău, rău, după câţiva ani de zile!


6. Spală maşina cu regularitate şi îngrijeşte-i vopseaua imediat cum vezi vreun găinaţ sau vreo zgârietură – aspectul contribuie la cel puţin 30% din preţul dat de cumpărător! Tocmai din acest motiv, pregăteşte maşina de vânzare cu mare atenţie: spal-o, lustruieşte-i anvelopele şi jantele, ceruieşte-o, curăţă (nu spăla!) compartimentul motor etc.


7. Starea interiorului reprezintă alţi 30% din banii luaţi pe maşină! Curăţă şi recondiţionează interiorul dacă e necesar, pentru a scăpa de mirosurile neplăcute şamd.



8. Pune un preţ aflat în zona de sus a respectivului model, pentru a avea de unde negocia. Chiar dacă te grăbeşti să o vinzi, nu menţiona acest lucru, pare dubios pentru cumpărători. Pune-ţi în minte un prag sub care nu poţi coborî, iar acesta nu trebuie să fie mai de 20% din preţul cerut de tine.


9. Şi, în fine, fii cu ochii mari atunci când se fac actele şi se dau banii. 90% dintre ţepe au loc în acest moment. Nu da maşina din mână până nu ai toate actele făcute, indiferent de pretextele cumpărătorului!


Sursa: Promotor.ro